Odwiedziło nas
Liczniki na stonę
Stan od dnia
05.09.2012r.

A+ | A-








Wspierają
Muzeum w Łęczycy
w 2015 r.:













Zajęliśmy II miejsce !!!




Koncert w tumskiej Archikolegiacie

W dniu 7 października w Archikolegiacie w Tumie odbył się koncert oratoryjny w ramach, którego wystąpiła Orkiestra Symfoniczna oraz Chór Filharmonii Łódzkiej, a także Chór Kameralny Vivid Singers. Licznie zgromadzona w murach romańskiej świątyni publiczność miała możliwość wysłuchania Mszy Nelsońskiej Josepha Haydna oraz utworu Locus inaestimabilis Krzysztofa Grzeszczaka. Koncert poprowadzili dyrygenci Jakub Chrenowicz oraz Dawid Ber. Publiczność w skupieniu wysłuchała ponad godzinnego koncertu, aby na zakończenie owacją na stojąco nagrodzić artystów. Całe wydarzenie zarejestrowane zostało na nośniku DVD.

Msza Nelsońska Josepha Haydna znana jest w Anglii jako Msza Cesarska lub Msza Koronacyjna. Msza, jest jedną z czternastu dzieł tego gatunku w dorobku kompozytora. Uważana jest dziś za najbardziej udaną wśród jego wszystkich kompozycji liturgicznych. Dzieło zostało napisane dla rodziny Esterházych z okazji imienin księżniczki. Nazwa dzieła związana jest z najsłynniejszym admirałem brytyjskiej floty Horatio Nelsonem, człowiekiem o twardym charakterze i walecznym sercu. Podczas pracy nad mszą do Haydna dotarły wieści o zwycięstwie Nelsona w bitwie pod Abukirem. Locus inaestimabilis jest utworem skomponowanym przez łódzkiego kompozytora Krzysztofa Grzeszczaka. Dzieło powstało z okazji 850 rocznicy konsekracji Archikolegiaty w Tumie, która miała miejsce w maju ubiegłego roku.

(…) Idea utworu koncentruje się wokół MIEJSCA. Miejsca szczególnego, nieocenionego, niewypowiedzianego (Locus inaestimabilis). Jest ono wyjątkowe dlatego, że jest domem i siedzibą Boga oraz bramą do nieba (hic domus Dei est, et porta caeli et vocabitur aula Dei), jak mówią teksty liturgiczne przeznaczone na uroczystości związane z poświęceniem, bądź z rocznicą poświęcenia kościoła. Utwór został tak skomponowany, aby uwypuklić biblijno-teologiczne, (staro- i nowotestamentalne) aspekty świątyni: konkretne miejsce w postaci budowli, która poprzez obecność Boga jest nienaganna, wzbudzająca cześć i podziw (cz. I. Lotus irreprehensibis et terribilis) oraz wymiar duchowy podkreślający, że wszyscy jesteśmy świątynią Boga (cz. II. Locus sanctus in nobis). Ostatnią częścią kompozycji jest śpiew dziękczynny (Cantus regratiatorius), który zawsze jest obecny w liturgii przy wyjątkowych uroczystościach. Drugim elementem konstrukcji tej kompozycji jest przestrzenność. Wynika ona z faktu, iż Archikolegiata w Tumie posiada architekturę umożliwiającą rozmieszczenie wykonawców na różnych poziomach wyjątkowo dobrze akustycznej przestrzeni. Stąd pomysł polichóralności i przestrzennego ustawienia niektórych instrumentów (…) - Krzysztof Grzeszczak.







Muzeum w Łęczycy, ul. Zamkowa 1, 99-100 Łęczyca,
Biuro: tel/fax (0-24) 721-89-97, Zamek-obsługa turystyczna: tel. (0-24) 721-24-49, www.zamek.leczyca.pl, e-mail:muzeum@zamek.leczyca.pl


Informujemy, iż na stronie zamek.leczyca.info.pl są wykorzystywane pliki cookies. Stosujemy je w celach zapewnienia maksymalnej wygody użytkowników przy korzystaniu z naszego serwisu. Jeśli nie wyrażasz zgody - zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Dowiedz się jak to zrobić i przeczytaj naszą Politykę Cookies.

administrator M.Koperkiewicz